Test av optimering till
Motoroptimering av Volvo Penta D6 310hk, Finnmaster OC31
- 44,7% kortare tid till planing utan trimplan
- 2,9% högre toppfart
Kort information
Optimeringen och testet
Den senaste tiden har vi fått fler och fler förfrågningar om motorprogrammering till båtar. Förutsättningarna för programmering och därmed effektuppgradering av dieselmotorer är de samma som på land, men för att verkligen kunna visa på vad det ger för resultat på sjön, bestämde vi oss för att göra ordentliga mätningar ihop med kund.
Först togs lite mätningar tillsammans med kunden, när båten fortfarande var original. Därefter togs styrenheten till AutoStable för utläsning av programvaran. Tillsammans med kunniga tekniker inom marinbranschen diskuterade vi fram en lämplig effektnivå med de förutsättningar båten har original. 40-50hk och 120Nm extra var en rimlig nivå att lägga sig även om det finns ytterligare effekt att hämta. Programmeringen var klar på några timmar och nu var det dags för att återmontera styrenheten och provköra.
”
Kommentarer från kunden
Jag hade en trimbox installerad i min förra båtmotor, en Volvo Penta D4, men jag blev aldrig riktigt nöjd. Nu ville jag testa en riktig omprogrammering på min Volvo Penta D6 310hk.
Det blev en otrolig skillnad, helt sjukt mycket bättre och trevligare motor! Båten reser sig inte som original för att komma upp ur vattnet och plana, den lägger sig mer horisontellt, lättare. Nu behöver jag bara ge halvgas för att kliva ur sjön (plana). Det blir trevligare att åka, om jag vill kan jag nu ligga och plana i 18 knop. Tidigare var det minst 23 knop som gällde. Det här är ju natt och dag mot vad en trimbox ger.
Responsen är blixtsnabb och underbar att ha: om jag tex lägger mig i en icke planade fart tex 8-9 knop och sedan ger lite mer gas så kliver den lätt upp ur sjön och sticker direkt. Jag märker till och med skillnad i hamn, dvs i låg fart när man backar och lägger till och trixar och har sig, den är mer lättkörd.
Så nu hinner jag se mer av naturen i skärgård osv och kommer garanterat spara ordentligt med soppa. Jag kan varmt rekommendera Volvo Penta-ägare att uppgradera motorn på detta sätt.
– Håkan, Eskilstuna
Resultat av optimeringen
Planingstid med trimplan
Före
14s
Efter
Förbättring
30,7 %
Planingstid utan trimplan
Före
24s
Efter
Förbättring
44,7 %
Acceleration med trimplan 2-31 knop
Före
37s
Efter
Förbättring
43,2 %
Acceleration utan trimplan 2-31 knop
Före
49s
Efter
Förbättring
53 %
Toppfart
Före
31 knop
Efter