Bränslebesparing
Utnyttja potentialen
Ingen optimering gör att ditt fordon drar mindre per automatik. Däremot har du nu fått möjligheten att spara bränsle om du anpassar körningen efter din motors nya potential.
Hur mycket kan man spara?
Normalt kan man spara 10-20% men i vissa fall betydligt mer. Hur mycket du kommer spara är helt upp till dig själv och hur du väljer att nyttja potentialen i motorn efter en optimering. Det varierar också en hel del på olika motorer, störst möjlighet att spara bränsle har du med överladdade motorer med t.ex. turbo eller kompressor. Sugmotorer däremot, d.v.s motorer utan överladdning får oftast en mindre effekt- och vridmomentsökning vilket gör att man kanske inte kan spara lika mycket bränsle. Läs mer om utnyttja den nya fulla potentialen med en optimering av ditt fordon.
Se optimering för ditt fordon
Tung gasfot
Det är lätt att lockas av motorns ökade kraft och låter man sig dras med är det inte osannolikt att ditt fordon kommer dra mer än tidigare. Om du däremot anpassar körningen efter den nya kraftfördelningen har du mycket goda chanser att förbruka mindre bränsle med bibehållen prestanda.
Kör på lägre varvtal
I de allra flesta fall och då främst på överladdade motorer kan vi förskjuta och dra ut vridmomentskurvan (Nm) rejält. Det innebär att kraften kommer betydligt tidigare och håller i sig längre. Det i sin tur gör att du inte behöver komma upp på högre varvtal för att nyttja effekten i motorn. Då kan du växla upp tidigare, växla ner senare och generellt köra på en högre växel som ju har en högre utväxling.
Ligg kvar på en högre växel
Vänta med att växla ner. I praktiken innebär det t.ex. att istället för att växla ner på 2:an när du kör ut ur en mindre rondell kan du ligga kvar på 3:ans växel på lägre varvtal men ändå ha samma prestanda som tidigare.
Detsamma gäller vid omkörning. Istället för att växla ner en eller två växlar kan man oftast ligga kvar på en högre växel och ändå komma om snabbare p.g.a. det ökade vridmomentet på låga varvtal i kombination med den högre utväxlingen på en högre växel.
Bilar med automatlåda
Om du har en automatväxlad bil kommer din automatlåda över tid att ”lära sig” att det finns mer kraft att tillgå. Den behöver då inte växla ner för att kunna genomföra en acceleration vid t.ex. en omkörning eller utgången ur en rondell.
Undvik kick-down. När du trycker gaspedalen i botten på en bil med automatlåda kommer den växla ner en eller fler växlar. Efter en optimering tjänar man oftast (lite beroende på hastighet, typ av fordon och motor) på att gasa lite mindre, kanske 3/4-delar istället för 100%. Lär känna din bil så vet du när den vill växla ner och gasa precis så mycket att den inte gör det, då får du oftast en betydligt snabbare och mer bränsleeffektiv omkörning och på köpet ett minskat slitage på motor och växellåda.
Några exempel
För t.ex. en båt gör den ökade kraften på låga varvtal att du snabbare kommer upp i planing, en i normala fall relativt bränsletörstig operation. Väl uppe i plan krävs oftast mindre gaspådrag för att hålla samma marschfart som tidigare. Det ger minskad förbrukning och minskat slitage. Vissa av våra kunder har dessutom kunnat byta propeller till en med en högre stigning och kan därmed minska varvtalet rejält med bibehållen marschfart.
För husbilar gör en optimering oftast stor skillnad. Om man tidigare haft svårt att bibehålla hastigheten i motlut på högre växlar gör en motoroptimering oftast stor skillnad. Att kunna ligga kvar på en högre växel med bibehållen hastighet ökar inte bara trivseln, det minskar även både bränsleförbrukning och slitaget.
Se optimering för ditt fordon
Lokala OptiOne-stationer
Vi finns i hela landet
Våra kunder finns i hela landet. Tack vare möjligheten för dig som kund att skicka styrenheter till oss för omprogrammering eller besöka din närmsta OptiOne-partner.