Motoroptimering och husvagn
Vill du ha mer kraft i motlut eller bara spara bränsle? Husvagnslivet kan var den ultimata friheten men med en lite för klen motor kan det lätt skapa irritation och försätta dig i farliga situationer.
Mer kraft på låga varvtal
När vi optimerar ett fordon strävar vi inte bara efter att höja toppeffekten. Faktum är att den är faktiskt ganska ointressant när man ska dra husvagn eller andra typer av släpfordon. Vi försöker alltid se till att kraften levereras på låga varvtal genom att ge mer vridmoment (Nm) på just låga varvtal. Vi drar även ut vridmomentskurvan så att kraften håller i sig längre. Samma sak gör vi med effekten (hk), ser till att den kommer tidigare och håller i sig längre. Det är detta som gör den stora prestandahöjningen.
Grädden på moset
Avslutningsvis höjer vi vridmoments- och effektkurvorna. Du får då mer vridmoment och effekt och det viktigaste av allt, vi ser till att de överlappar varandra. Det gör att du inte tappar kraft i det mellersta varvtalsregistret.
Minskad bränsleförbrukning
Innan vi påbörjar kraftfördelning och effektökning har vi bättrat på förbränningen i motorn. Det medför en jämnare gång och har en positiv inverkan på bränsleförbrukningen. Att sedan kraften kommer på lägre varvtal gör att du t.ex. kan ligga på en högre växel, även i motlut och vid ev. omkörningar. Du behöver heller inte gasa lika mycket för att få en bra acceleration.
Roligare, trevligare och ekonomiskt
När du kan köra din bil på lägre varvtal minskas buller och vibrationer i bilen. Bilen blir även roligare att köra och humöret går upp (Vi har väl alla sett Göstas reaktioner i “Vi hade i alla fall tur med vädret”). Att köra bilen på lägre varvtal skonar både motor och växellåda från slitage. Det finns m.a.o. bara fördelar.
Exempel
Audi Q8
Vi optimerade en Audi Q8 där kunden har en husvagn på 11,5m. Inget dåligt ekipage m.a.o. Även om Q8:an redan från början har bra med kraft fick vi omedelbart efter motoroptimeringen en betydligt minskad förbrukning med ca: 16%, från 1,42l/mil till 1,2l/mil. Omräknat i pengar innebär det för denna bil en besparing på ca: 3,85kr/mil.
Vi vet också att både motor och växellåda behöver anpassa sig efter den nya kraften och efter några tankar ser man det slutgiltiga resultatet som oftast brukar ligga på mellan 20-30% minskad bränsleförbrukning.
Utöver den minskade förbrukningen kände ägaren av en otrolig skillnad i kraft. Körningen blev både roligare och trevligare. Automatlådan låg oftast kvar på högre växlar även i motlut och vid lite snabbare accelerationer.
Förklaring av grafen
Som man ser på den vänstra röda linjen levereras maximalt vridmoment innan optimering, 600Nm vid ca: 2.700 rpm. Efter optimeringen levererar motorn den kraften, d.v.s. 600Nm redan vid ca: 1.650 rpm som man kan se på den vänstra blå linjen.
Denna bil har innan optimering som allra mest kraft ungefär där vridmoment och effekt möts. Om vi tittar på de röda linjerna så är denna bil som allra starkast där de röda linjerna korsas vid ca: 3.600rpm. Efter optimeringen finns den kraften redan runt ca: 2.700 rpm, d.v.s. nästan 1.000 varv tidigare. Det gör en otroligt stor skillnad på både bränsleförbrukning och trivsel i kupén.
Se vad du kan få efter en optimering
nöjd kund-garanti
60 dagars nöjd kund-garanti
Vi är så säkra att du kommer bli nöjd att vi utlovar en 60 dagars nöjd kund-garanti. Skulle du inte bli nöjd återställer vi ditt fordon till original igen och betalar tillbaka pengarna. Detta har vi gjort sedan start och trots 10-tusentals optimerade fordon sedan 2007 kan vi räkna återställningarna på ena handens fingrar.
Lokala OptiOne-stationer
Vi finns i hela landet
Våra kunder finns i hela landet. Tack vare möjligheten för dig som kund att skicka styrenheter till oss för omprogrammering eller besöka din närmsta OptiOne-partner.