Motoroptimera husbilen
Mer kraft och lägre förbrukning i husbilen
Allt fler upptäcker fördelen med att motoroptimera sin husbil. Vi har nog alla varit där, långa sega uppförbackar där man måste växla ner flera steg och ändå har svårt att bibehålla farten. Motorn går varm, det låter illa, vibrerar och skapar irritation.
Varför är det såhär?
Konkurrensen på marknaden för husbilar är stor. För att kunna hålla nere vikt och kostnader bygger man så stor husbil som möjligt på minsta möjliga chassi och väljer som standard en liten motor med större motoralternativ som tillval, oftast för rejäla summor. Dels sparar man pengar som man kan lägga på inredning och bekvämlighet i husbilens bodel. Man sparar också vikt vilket gör att fler får köra fordonet och det kan köras på fler platser.
Vad kan man göra åt det?
Lösningen är oftast enkel. I princip alla nyare motorer går att motoroptimera elektroniskt och de allra flesta motorer är byggda för mer kraft och är i de allra flesta strypta. Att utveckla en ny motor kostar offantliga summor och nästan uteslutande alla fall byggs den större motorn i en ny serie motorer. När den motorn är klar stryper de den elektroniskt för att kunna erbjuda mindre och billigare motorer för att få upp försäljningsvolymen. I grunden är det m.a.o. exakt samma motor som bara är strypt.
OptiOne låser upp potentialen
Vi ger åter motorn den kraft den är byggd för. När vi utför en motoroptimering återställer vi programvaran i motorns styrenhet till vad den är tänkt för från början. Våra optimeringsexperter finslipar även programvaran genom att bättra på förbränningen och flytta kraften och effekten till lägre varvtal och höjer även effekten lite ytterligare för att du ska få det där lilla extra. Handen på hjärtat, vem vill eller behöver egentligen ha kraften på höga varvtal?
Exempel
En av de vanligaste motorerna i husbilar är: Fiat ducato 2,3 Multijet. Den motorn finns i 4 olika varianter med 120, 140, 160 och 180hk där 120 och 140hk-varianterna är de vanligaste. Prisskillnaden mellan 120hk-motorn och en på 180hk kan för samma husbil variera mellan 30-60.000kr lite beroende på märke, modell och återförsäljare och då får du fortfarande bara originalmappningen för en 180hk-motor.
80 extra hk för 6.900 kr
När vi optimerar 120hk-motorn i exemplet ovan får du 200hk. Även vridmomentet som i det här fallet är det viktigaste ökar från 320-460Nm, en ökning med 44%. Vad som är ännu viktigare är när och hur kraften levereras. Original har du som mest vridmoment vid ca: 2.400 rpm (varv/min) och effekten låter vänta ännu längre på sig och du har maximal effekt 120hk runt ca: 3.000 rpm.
Det är m.a.o. mellan varvtalen, 2.400-3.000 rpm som du innan optimering har som mest kraft.
Efter optimering har du tidigare maximalt vridmoment 320 Nm redan vid ca: 1.700 rpm och den tidigare maxeffekten på 120 hk har du redan vid ca: 2.100 rpm, därefter ökar det bara. Kraften och effekten håller även i sig betydligt längre. Du kommer efter optimeringen att ha mer kraft från 1.700 rpm upp till maxvarvtal än du hade som max tidigare.
Resultatet
Kontentan!
Efter optimering kommer du ha betydligt bättre kraft på låga varvtal. Det innebär att du kan ligga på en högre växel även i motlut, det ger inte bara lägre förbrukning och mindre slitage. Det gör även resan trevligare tystare, med mindre vibrationer och ett betydligt mindre irritationsmoment.
Se vilken effekt du kan få i din husbil
Lokala OptiOne-stationer
Vi finns i hela landet
Våra kunder finns i hela landet. Tack vare möjligheten för dig som kund att skicka styrenheter till oss för omprogrammering eller besöka din närmsta OptiOne-partner.
nöjd kund-garanti
60 dagars nöjd kund-garanti
Vi är så säkra att du kommer bli nöjd att vi utlovar en 60 dagars nöjd kund-garanti. Skulle du inte bli nöjd återställer vi ditt fordon till original igen och betalar tillbaka pengarna. Detta har vi gjort sedan start och trots 10-tusentals optimerade fordon sedan 2007 kan vi räkna återställningarna på ena handens fingrar.