Test av optimering till
Motoroptimering av CLAAS Lexion 580 V8 Diesel 523hk 2009 – OptiOne
- 25% besparing
- 4 000 liter diesel i besparing/säsong
- 50% lägre belasting
"Jag märkte direkt vid första testet att den svarade snabbare och hade mer ork i maskinen. Ju mer jag kört desto mer imponerad har jag blivit."
Carl Celsing, ägare av Rossviks Säteri
Kort information
Optimeringen och testet
Den senaste tiden har vi fått fler och fler förfrågningar om motorprogrammering av lantbruksmaskiner. Precis som i bilar och lastbilar kan vi programmera om motorn i din traktor eller skördetröska för en optimering av motorn. Vi får givetvis frågan, kan man verkligen spara pengar på en sådan optimering?
Nedan berättar vår kund Carl Celsing, ägare av Rossviks Säteri samt hans anställda om de två optimeringar vi gjorde på deras skördetröska och traktor: Tröskan lastar 7-9 Ton vete/korn vilket innebär att fordonet väger totalt 24 Ton.
Hur känns effekten i motorn nu efter omprogrammeringen?
”Jag märkte direkt vid första testet att den svarade snabbare och hade mer ork i maskinen. Ju mer jag kört desto mer imponerad har jag blivit. Det går väldigt lätt för den numera. Vid vändningar och när man backar och kör framåt osv svarar den direkt. Maskinen arbetar mer effektivt och jag kommer snabbare tillbaka i arbete. Förut sackade den och man väntade på att den skulle svara.”
Vad innebär det för ert arbete?
”Något som är viktigt är om maskinen inte tappar varv blir det mindre spill. Nu, när motorn arbetar tappar den minimalt i varv. Vi har aldrig varit under 2000rpm efter optimeringen och innan dippade den en bit under detta. Bara ”hacken” i sig självt kräver minst 100hk av motorn, som ni nämnde.”
Har vi lyckats minska belastningen på motorn efter optimeringen?
”Innan optimeringen hade vi ibland 100% (tex höstvetet) belastning på motorn och det kändes inte så bra när man körde så 12h om dagen. Dippade då motorn i varvtal fick vi spill då den inte sorterade ordentligt. Nu när vi kör med hacken har motorn en belastning på runt 30-35%, tidigare var det 60-65%. Vi har aldrig haft såhär låg belastning på motorn oavsett vad vi kört för något. Jag har även testat att plåga henne i omogen skörd i 6,5km. Belastningen kom upp i 65% på motorn. Den skulle garanterat ha dött original. Nu är det inte motorn som är begränsad längre utan nu är det tröskan och sorteringen!”
”Svårt att säga exakt hur mycket vi sparar då det beror på skörd från år till år, men vi sparar utan tvekan 20% i soppa just nu.”
Hur blev det med förbrukningen?
”Maskinen har två stycken tankar, en huvudtank på 750 liter, och en extratank på 200 liter. Extratanken har vi inte behövt fylla sedan optimeringen blev gjord. Normalt tar maskinen 1 full tank per dag, dvs 950 liter diesel. På drygt en dags arbete drack maskinen 75% av tanken. När Erik var på återbesök hade Jocke kört hacken med korn i över 9 timmar och maskinen hade inte ens tagit halv tank ännu, vi kunde köra några timmar till innan halv tank (450 Liter). Då är vi i närheten av 50% i besparing. Svårt att säga exakt hur mycket vi sparar då det beror på skörd från år till år, men vi sparar utan tvekan 20% i soppa just nu. Låt säga att vi sparar runt 200-250 liter om dagen nu. Det är runt 4000 liter per säsong. Vi ser lite mer exakt när all skörd är klar.”