Problem med AdBlue blir allt vanligare, ökade priser, minskad tillgång och strul med system som inte fungerar trots upprepade reparationer. Vi kan hjälpa dig med bortkoppling av AdBlue i ditt fordon.
Läs mer här nedanför och kontakta oss gärna om du har några frågor.
Kriget i Ukraina har medfört att tillgången på AdBlue påverkats.
I Sverige är man enligt avgasreningslagen skyldig att använda AdBlue i de fall ett fordon typgodkänts för användning av AdBlue. Dock överväger nu Sveriges regering att tillfälligt tillåta avstängning av AdBlue eftersom tillgången är begränsad och att AdBlue förmodligen kommer bli otillgängligt.
Vi kan stänga av AdBlue i ditt fordon men det får då innan lagändringen trätt i kraft inte framföras på allmän väg. I de fall man ändå gör så kan man få böter om det upptäcks.
Priserna varierar något beroende på fordon.
För person- och transportbilar ligger priset f.n. på: 5.900kr om det görs i samband med optimering och 7.900kr om man gör det enskilt. För lastbilar, entreprenad- och lantbruksfordon kostar det från 12.000 kr exkl. moms. Kontakta oss för offert på AdBlue-off för ditt fordon.
Se fler av våra tilläggstjänster som t.ex. DPF-off, EGR-off, växellådsoptimering, Pop & Bang m.m. »
Till att börja med kommer din bil gå allt sämre och så småningom gå ner i s.k. felsäkert läge med en starkt begränsad toppfart till runt 20-30km/h. Väntar du ännu längre kommer motorn till slut förmodligeninte ens att starta.
AdBlue är ett tillsatsämne som sprutas in i avgassystemet före katalysatorn. Därefter omvandlas den, vid rätt temperatur till amoniak som hjälper till att omvandla den giftiga kväveoxiden till kvävgas och vatten i katalysatorn. Normalt förbrukas ca: 3-7% AdBlue av mängden diesel du förbrukar lite beroende på fordon och om du har en Euro 4, eller Euro 5-motor.
AdBlue har en fryspunkt på -11˚C vilket ofta ställer till problem i vårt kalla Nordiska klimat. För att höja temperaturen i avgaserna behöver man därför ibland även tillsätta ren diesel i processen för att öka temperaturen på avgaserna. Detta medför då en något ökad förbrukning. AdBlue som inte förbränns kommer samlas i katalysatorn vilket i sin tur kommer medföra minskad effekt och ökad förbrukning av diesel. Enda lösningen för detta är att byta katalysatorn.
AdBlue är en blandning av vatten och urea, en karbamid som är en kvävehaltig kemisk förening med den kemiska formeln: CO(NH2)2. Urea finns naturligt i urin från alla däggdjur men framställs främst syntetiskt (från ammonium- och cyanatjoner). AdBlue innehåller 32,5% urea och 67,5% vatten.
Urea används även i t.ex. lantbruket som görning, i industrin och i vissa plaster. Det används även inom livsmedels- och kosmetikaindustrin för t.ex. hudkrämer men kallas då oftast för karbamid. Urea används även för avisning av landningsbanor på flygplatser och tidigare även för avisning av flygplan men där används idag oftare en form av etylenglykol och varmt vatten med andra tillsatser.
Möjligheten att stänga av AdBlue kommer från att det i vissa länder inte finns krav på AdBlue eller att man vill höja Euroklass på sitt fordon. Dett möjliggör då att man även helt kan stänga av systemet. Det finns även vissa länder och regioner i världen där AdBlue inte går att få tag på. Att stänga av AdBlue i Sverige är ett lagbrott om fordonet används på allmän väg och kan ge böter.
Motoroptimering kan vara lite förvirrande. Här försöker vi besvara de vanligast förekommande frågorna.
Tjänster för uppgradering av motorer för högre effekt och lägre förbrukning har funnits länge. Kärt barn har dock många namn: chiptrimning, trimchip, trimboxar eller OBD-programmering m.fl. Vi kallar det vi jobbar med för motoroptimering.
Vår motoroptimering innebär en digital finjustering av originalprogramvaran i fordonets motorstyrenhet som är en bils huvuddator eller “hjärna”. En sådan åtgärd ger en bättre gång, ökat vridmoment och effekt.
Under optimeringen ökar vi inte bara topparna i motorns vridmoment och effekt utan drar även ut kurvorna så att kraften kommer tidigare och håller i sig längre. Det ger en förbättrad prestanda och stora möjligheter till bränslebesparing.
Eftersom vi alltid utgår från originalprogramvaran i ditt fordons motorstyrenhet och är vana vid lite svårare uppdrag, kan vi även skräddarsy och programmera in specialfunktioner som är helt omöjliga att åstadkomma med de trimboxar eller förprogrammerade handenheter som finns på marknaden.
Fråga oss om bland annat: Ändring/borttagning eller inprogrammering av toppfartspärr – Ändring av växlingspunkter/varvtalsstopp – Bortprogrammering av DPF / EGR / Lambda 2 – Kloning av styrenheter – Avprogrammering eller att “gifta ur” en styrenhet
Det finns i huvudsak tre olika skäl till varför våra kunder optimerar sina fordon: Körglädje, Effektivitet och Bränslebesparing.
Körglädje: Du kör bil och gillar det, du åker inte bara med, eller hur? Bra! Då kan vi skräddarsy en motorprogramvara till dig som lyfter fram bilens fulla potential vad gäller bl.a. toppeffekt, men framförallt kraften i den del av registret som du använder mest hela tiden. Du kommer att känna en klart krispigare gasrespons, bättre vridmoment och en jämnare effektkurva som hänger med i hela registret. För dig som har väldigt specifika önskemål om t.ex. flyttad toppfartspärr eller varvtalsstopp har du hamnat rätt. Fråga oss.
Effektivitet: Du har t.ex. en båt, traktor, husbil eller bil med släp, och tycker att motorn är något underdimensionerad för sin uppgift? Du är inte ensam, det här är ett vanligt problem. Uppgraderingen består av att vi ger motorn mer effekt och vridmoment i det register där det behövs mest, så att båten kan kliva upp ur vattnet och plana snabbare, traktorn kan jobba med lägre belastning på motorn, husbilen orkar upp för backen på 4-5:ans växel istället för 3:ans, och din automatväxlade bil förstår att den kan kicka i en högre växel, även när släpet är lite tungt. Låter det otroligt? Läs våra referenser, exemplen talar sitt tydliga språk.
Bränslebesparing: Vi ser gång på gång hur en finjusterad mjukvara ger verkliga besparingar för våra kunder. På den privata pendlarbilen är det en bonus, på lastbilen en nödvändighet, på lantbruksmaskinen kanske helt avgörande för totalekonomin i verksamheten. Hur skulle det påverka resultatet i din verksamhet om vi sparade 5-10% på bränslenotan? Om vi säger att vi nått över 20% lägre förbrukning på tyngre fordon, är du nyfiken att höra mer? Tag kontakt!
OptiOne Motoroptimering
Vi finns i hela Sverige »
©2022 OptiOne AB
Vi kommer att kontrollera detta manuellt och återkomma med besked ifall vi kan optimera din bil. Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi snarast möjligt. Du kan även lägga till dig på vår bevakningslista, då får du meddelande så snart din bil finns i vår databas.
Just nu får du 20% rabatt på optimeringar bokade t.o.m.
Cyber Monday.
Rabatten gäller för bokningar som genomförs t.o.m. måndag 27 november 2023 och där optimering sker senast 31 januari 2024. Rabatten dras när betalning sker efter att optimeringen är genomförd.
Måndag 22 april från kl: 20.00 till midnatt kommer uppdatering av systemet genomföras. Under dessa tider är det inte möjligt att boka eller se optimeringar. Vi hoppas ni har överseende med detta. /Team OptiOne