DT Piston Installation
Mer kraft och bättre prestanda i din Fiat/Iveco husbil
- Högeffektiv bränslekolv
- Tusentals sålda sedan 2007
DT Piston
Installation av DT Piston
- Stäng av motorn och tändningen.
- Öppna motorhuven och lokalisera bränslepumpen i framkant av motorn, se bränsleledningarna från spridarna de leder till bränslepumpen, se bild 1.
- Om insugsslangarna är i vägen lossa dessa med en skruvmejsel.
- Nu ser ni pumpen och dess övre lock. Lossa de fyra skruvarna på locket, se bild 2.
- Lägg locket åt sidan.
OBS! Innan du gör något, markera med en spritpenna hur membranet är vridet gentemot det fasta pumphuset. Detta är viktigt! - Nu ser ni en stor gummipackning. Originalkolven är osymmetrisk och är låst i ett läge. Tryck ned kolven och vrid lite så får ni upp kolven och membranet, se bild 3.
- Nu har ni demonterat originalkolven.
- Ni behöver 2 st 10mm blocknycklar för att ta bort kolven och montera den nya.
- OBS: Den vita plastbrickan behövs inte för DT Piston. Spara den tillsammans med originalkolven.
- Montera nu DT Piston i pumpen.
- Skruva åt skruvarna på pumpens lock korsvis.
- Återmontera insugsslangarna om ni demonterade dessa.
- Starta motorn och kontrollera så inget läcker runt pumpen och att motorn låter som den ska.
- Ta er första provkörning med er nya DT Piston.
Justering av bränslepumpen
Detta görs i samband med montering av DT Piston
- Följ installationsguiden kring hur man installerar DT Piston ovan.
- När du tagit ur originalkolven och membranet ser du en fjäder som sitter runt ett kugghjul/pumphjul.
- Markera med en spritpenna på kugghjulet samt pumpens insida vart det befinner sig innan ni börjar justera om ni vill kunna återgå till originalinställningen, se bild 4.
- Justera hjulet medsols med en liten skruvmejsel. Vrid hjulet medsols, du hör hur det klickar då hjulet vrids.
- Börja med att justera ett ½ varv från utgångsmarkeringen och provkör.
- Vill du att motorn ska svara tidigare på gaspådrag justerar du ytterligare ett ½ varv och provkör.
- OBS: Håll koll så det inte svartryker vid full belastning. Skulle avgaserna vara svarta vid full belastning, justera då tillbaka hjulet.
- Se bild för exakt beskrivning och injustering.
- Montera nu DT piston eller följ guide för återinstallation av originalkolven.
Återinstallation av originalkolv
Om ni av någon anledning vill återsmontera er originalkolv i fördelarpumpen är det VIKTIGT att ni följer dessa steg. Om originalkolven hamnar i fel läge kan det leda till att motorn får gashäng och motorn övervarvas då er kolv fastnar i fel läge. Ring oss gärna om ni har funderingar.
- Montera tillbaka origianlkolven på membranet. Följ installationsguiden och utför arbetet i omvänd ordning. På er originlakolv finns en införslitning på kolvens kona som illustreras med ett rött streck på bilden, se bild 5. Det är detta förslitningsspår ni ska montera mot pumpens våg.Detta spår på kolven ska monteras lodrätt 90 grader mot pumpen när ni står framför bilen med tvärställd motor, alltså mot gasreglaget. (Tittar du ned därkolven monteras ser du en liten kula från vågen. Det är mot denna er kolv och dess fördlitningsspår monteras.) På ena sidan av locket till pumpen finns en skruv mellan två av de fyra skruvar du lossar för att få bort locket. Mot denna skruv ska kolvens förslitningsspår monteras, se bild 6.
- Tryck ned originalkolven i läge.
- Skruva åt pumpens lock och dess fyra skruvar korsvis.
- Starta bilen och hör så den låter som vanligt
Har ni några som helst funderingar kring detta är ni välkommen att höra av er på mail eller telefon så vägleder vi er.
Bild 1. Bränslepump placering
Följ bränsleledningarna (Vit och röd pil) framför motorn ner till bränslepumpen. Lossa insugsslangarna (Grön pil) om nödvändigt för att komma åt.
Bild 2. Skruvar bränslepump
Lossa de fyra skruvarna på locket till bränslepumpen.
Bild 3. Originalkolv och membran
Originalkolv med membran. Tryck ned kolven och vrid lite så får ni upp kolven och membranet.
Bild 4. Vrid pumphjul
Markera med en spritpenna på kugghjulet samt pumpens insida vart det befinner sig innan ni börjar justera om ni vill kunna återgå till originalinställningen.
Justera hjulet medsols med en liten skruvmejsel.
Vrid hjulet medsols, du hör hur det klickar då hjulet vrids.
Bild 5. Förslitningsspår originalkolv
På er originlakolv har ni en införslitning på kolvens kona som illustreras med ett rött streck på bilden.
Bild 6. Kolvens riktning
Förslitningsspåret på kolven ska monteras lodrätt, 90 grader mot pumpen när ni står framför bilen med tvärställd motor, alltså mot gasreglaget.